Alle Dirtees' Blog Posts>Thor: Ragnarok recensie en giveaway

Thor: Ragnarok recensie en giveaway

Thor: Ragnarok recensie en giveaway

‘Ragnarok’ wordt in de Edda beschreven als ‘de ondergang van de goden’; het einde van alles. Zo’n titel voorspelt weinig goeds voor de Mighty Avenger Thor. Toch is het regisseur Taika Waititi, samen met een sterrencast gelukt om van dit concept de beste Thor film te maken van de reeks.

‘Team Thor’

Ik was onbekend met het werk van Waititi (‘What We Do In The Shadows’, ‘Hunt For The Wilder People’) en vond de ‘Team Thor’- filmpjes, die een knipoog gaven naar het succesvolle ‘Captain America: Civil War’ dus lastig te peilen. Ze waren vermakelijk maar bezaten een wat onconventionele vorm van humor, dus ik vond ze wat uit de toon vallen bij de rest van het MCU.

Een van de eerste geruchten over ‘Thor: Ragnarok’ waren tevens dat de film rond de 90 minuten zou duren en een soort hilarische ‘buddy road trip’ door het heelal zou zijn. Ik hield mijn hart vast: zoveel screentime krijgt Thor doorgaans niet. En om dan zo’n korte film te maken voor zo’n uitgebreid plot, inclusief humor en Hulk? Als dat maar goed ging!

Maar zodra de eerste teaser trailer uitkwam was ik, en miljoenen kijkers op YouTube overtuigd: dit was gaaf! De gevatte grappen en actiescenes spatten van het scherm. De soundtrack ‘The Immigrant Song’ van Led Zeppelin zette daarbij de toon voor een hele frisse, nieuwe benadering die de Thor franchise na de uitglijder ‘Thor: The Dark World’ goed kon gebruiken.

‘Fine, I’ll do it myself’

De laatste keer dat we Thor (Chris Hemsworth) zagen, ging hij aan het eind van ‘Avengers: Age of Ultron’ op zoek naar de Infinity Stones. We pakken met ‘Thor: Ragnarok’ deze draad op en volgen Thor op een van zijn avonturen. De film zet hiermee direct de toon met vlotte opeenvolgingen van humor en actie.

Eenmaal terug op Asgard komt Thor er al snel achter dat zijn stiefbroer Loki (Tom Hiddleston) nog leeft. Dit betekent echter ook dat er de nodige problemen zijn; het gaat immers om Loki. De chemie tussen Hemsworth en Hiddleston is altijd al vermakelijk geweest maar is nu naar een hoger niveau getild. De ruimte voor improvisatie laat vooral bij Chris zien dat hij hierin floreert en meer is dan eye candy. Waar hij voorheen van het scherm werd gespeeld door Tom, zijn ze nu elkaars gelijken.

‘Asgard is dead.’

Zodra Hela ‘the Goddess of Death’ verschijnt wordt de sfeer al snel serieuzer. Ook die timing is perfect ingezet door Waititi. Al snel wordt duidelijk dat Cate Blanchett’s Hela de meest badass villain is die tot nu toe in het MCU in actie is gezien. Waar zij verschijnt, volgt al snel doem en verderf.

‘Friend from work!’

Thor belandt op Sakaar, een planeet waar ‘the Grandmaster’ (Jeff Goldblum) de dienst uit maakt. Hij organiseert gladiatorengevechten om zijn publiek te vermaken. Thor wordt gevangengenomen door Valkyrie (Tessa Thompson) en als uitdager gepresenteerd. Zo komt Thor tegenover een oude bekende te staan, zijn friend from work ‘the Incredible Hulk’ (Mark Ruffalo). Het samenspel tussen Hemsworth en Ruffalo is soepel, maar af en toe ook heerlijk awkward. Toch laat Jeff Goldblum zich zien als de onbetwiste grandmaster in awkwardness, deze rol is op zijn lijf geschreven. Tessa Thompson is als Valkyrie een perfecte aanvulling op Hemsworth’s Thor. Ze is grappig, sexy, sterk, en simpelweg badass!

Om Hela te verslaan moet Thor alles op alles zetten om van Sakaar terug naar Asgard te komen, en kan daarbij alle hulp gebruiken. Zelfs die van oude vrienden die ver van hem vandaan zijn.

Op Asgard heeft oudgediende Idris Elba ondertussen eindelijk zijn plek gevonden als Heimdall. Ook heeft hij nu een omvangrijkere rol. Elba vond het werken aan ‘The Dark World’ heel onprettig, maar nu lijkt hij zijn rol opnieuw gevonden te hebben en die zet hij dan ook met volle overtuiging neer.

‘The end is the beginning’

De film is zoals in de trailers ook te zien is, visueel zeer spectaculair neergezet. De soundtrack (Mark Mothersbough) is losjes gebaseerd op de bestaande thema’s van Brian Tyler (The Dark World, nog steeds een van mijn favoriete soundtracks) maar bevat ook muziek die doet denken aan de 80’s met natuurlijk Led Zeppelin. Ik kreeg kippenvel op het moment dat Thor eindelijk echt losging en ‘the Immigrant Song’ werd ingezet!

De uiteindelijke speelduur is 129 minuten, maar voelt nergens gehaast of langdradig aan. Zoals we gewend zijn van Marvel is ook ‘Thor: Ragnarok’ geen directe vertaling van de comics maar zijn uit verschillende verhaallijnen de meest kenmerkende elementen gepakt en vertaald naar een film die je van begin tot eind geboeid houdt.

De centrale thema’s in de film zijn verlies en verslagenheid, maar ook groei, opnieuw beginnen en tweede kansen met beide handen aangrijpen. Deze thema’s geven deze op het eerste gezicht luchtige en vermakelijke film de nodige diepgang.

In de Noordse mythologie is Ragnarok niet alleen een eindpunt maar ook een beginpunt. Taika Waititi heeft dit idee door de hele film heen gevlochten want de film zelf is een duidelijk keerpunt geworden binnen het MCU, zowel in stijlvorm als in verhaallijn. ‘Thor: Ragnarok’ maakt alles waar wat Waititi heeft verteld: het zit vol goed gedoseerde humor die nergens geforceerd wordt (zoals in ‘The Dark World’) en brengt ons op veel plekken van het universum in inderdaad een soort ‘roadtrip’. Marvel heeft met het aannemen van Waititi het karakter en de franchise Thor letterlijk en figuurlijk weer nieuw leven ingeblazen. Kortom: Taika Waititi weet dondersgoed waar hij mee bezig is.

Eindscore: 8/10

‘Thor: Ragnarok’ draait nu in de bioscoop.
Geschreven door Mischa, de enige echte Nederlandse Thor.