Alle Dirtees' Blog Posts>Guardians of the Galaxy Vol. 2 film recensie

Guardians of the Galaxy Vol. 2 film recensie

Na het grote succes van Guardians of the Galaxy (2014) was het vrijwel onontkoombaar dat volgens Disney’s vertrouwelijke formule er wel een sequel de wereld in gewerkt moest worden. Een film die breekt met het zichzelf serieus nemende principe, dat veel superhelden films al snel hebben, en op een frappante en luchtige manier een zeer aantrekkelijk  verhaal biedt voor een breed publiek. Dit dankzij sterke karakters, een solide script en mooie komische timing. Ik zal het maar verklappen; Vol. 2 is op dezelfde manier gefilmd.

Choices, choices, choices.
Het verhaal begint met de Guardians die in actie komen wanneer een tentakelmonster verslagen moet worden. Het is duidelijk dat ze nog niet heel erg bekend zijn met teamwork. Als ze van hun opdrachtgever als verdienste hun oude tegenstander Nebula (Karen Gillan), halfzus van Gamora (Zoe Zaldana) als gevangene krijgen, is dit niet genoeg voor Rocket Raccoon (Bradley Cooper). Door de keuze die Rocket op dat moment maakt raken de Guardians verzeild in een strijd waarbij ze hulp krijgen van iemand uit onverwachte hoek, en ze voor een aantal belangrijke keuzes stelt.

Daar draait de film eigenlijk ook over, het gevoel van thuishoren en hoe je daar mee omgaat met de opties die er zijn; Kun je je principes opzij zetten voor de mensen om je heen? Kies je voor de familie die je hebt via je bloedlijn of de mensen met wie je door dik en dun bent gegaan? Vecht je voor degene die je leven heeft gered, ook al zit die persoon er fundamenteel naast?
Dat de film zich heel goed vindt in de humor komt door een goed afgestelde chemie tussen de karakters; de houding van anti-helden, een stel doerakken die wel het juiste willen doen, maar dan wel op hun manier is heel prettig om te zien. Het flitsende camerawerk onder toeziend oog van regisseur James Gunn, die zichtbaar een meester is geworden in het werken met de ‘green screen’, laat de vele karakters (wat eigenlijk de norm is voor een Marvel film) aardig goed tot hun recht komen.

Filler.
Helaas is het probleem snel apparent dat doordat er voornamelijk is gelet op deze twee aspecten, er weinig aandacht is gespendeerd aan werken aan een coherent plot. Tijdens het kijken naar de film had ik amper het gevoel dat de missie van de Guardians van belang was, of dat hun keuzes nu echt iets toevoegde. Bij tijd en wijlen waren de vele grappen en grollen en de dynamische wereld niet meer goed genoeg om de plotgaten op te vullen, en dit was bij vlagen erg frustrerend.

Traktatie.
Net als de voorganger heeft Vol. 2 weer een dijk van een soundtrack. Als kers op de taart weet deze je compleet in de film te trekken wanneer bijvoorbeeld de opzwepende beats van Fleetwood Mac’s The Chain door de geluidsinstallatie blaast. Om het daarna helemaal af te maken met spikkels en nootjes zit de film vol met cameo’s, verwijzingen naar de kosmische wereld van het Marvel universum en natuurlijk heel veel Baby-Groot (Vin Diesel). Daarbij ook verrassend goed en veel acteerwerk van Michael Rooker als Yondu.

Nu kan ik wel een zeikerd zijn over hoe een actie film er uit zal moeten zien, maar de je wordt op zo’n enerverende manier verwend dat het eigenlijk niet uitmaakt. Als je een fan was van deel 1, dan zal je opnieuw met een fijn gevoel de bioscoop uitlopen.

8/10
Guardians of the Galaxy Vol.2 draait vanaf 27 april in de bioscoop in 2D, 3D, Dolby Atmos 3D en IMAX 3D.

!WINWINWIN!