Alle Dirtees' Blog Posts>Power Rangers film recensie

Power Rangers film recensie

Power Rangers film recensie

Er ging geen week voorbij of ik zat niet voor de buis gekluisterd bij de Mighty Morphin’ Power Rangers. Elke week weer een nieuw bizar monster waar de Power Rangers ons van moesten redden, en elke keer lukte het ze weer.
Het duurde jaren voordat ik wist dat de Power Ranger niet Amerikaans was, maar dat de serie voor een groot deel bestond uit footage van de Japanse Super Sentai franchise, en specifiek die van Kyôryû Sentai Zyuranger.

GO, GO POWER RANGERS!
Nu, 24 jaar na mijn eerste Power Rangers herinnering, en 22 jaar na de eerste Power Rangers film, is er een reboot. En net als bij elke reboot schiet iedereen uit z’n slof omdat er talloze “childhoods” zijn verpest. Voordat Ninja Turtles uitkwam dacht ik er ook zo over, maar toen bedacht ik me dat die film niet werd gemaakt voor mij, maar voor een hele nieuwe generatie aan Turtles fans, die met de film ongetwijfeld net zulke toffe herinneringen opbouwen als die ik heb aan de oude (teken)films. En laten we eerlijk wezen, de Turtles tekenfilms waren niet het allereerste materiaal dat er bestond. Sterker nog, het was een zwaar afgezwakte versie van de originele comics.
Maar goed, toen ik Ninja Turtles inging met die insteek was het een prima film en genot ik van de paar momenten die me deden denken aan vroeger.
En dat is met Power Rangers net zo. Het is een reboot gemaakt om niet de oude fans te cateren, maar voor een hele nieuwe generatie mini-rangers. Natuurlijk zitten er genoeg knipogen in de film om ons wel te pleasen.

It’s Morphin’ Time!
Vijf tieners uit Angel Grove, allen niet bijster populair (meer) komen door toeval (of niet?) samen en vinden de 5 Power Coins. Al snel blijkt dat ze sterker zijn dan dat ze eerder waren, en niet zonder reden. Ze zijn de nieuwe Power Rangers en hun taak is om de duivelse plannen van Rita Repulsa (Elizabeth Banks) te dwarsbomen. Een race tegen de klok volgt, want ze hebben maar weinig tijd om te trainen en de strijd met Rita Repulsa aan te gaan. Natuurlijk zijn ze niet alleen in hun strijd. Zordon en Alpha 5 staan de Power Rangers bij in hun training, maar de Zords zijn er voor ze in de strijd.

Make My Monster Grow!
Bryan Cranston speelt Zordon en is hiermee de enige acteur die zowel in de originele Mighty Morphin' Power Rangers zat als in deze reboot. In de serie sprak hij de stemmen in van Twin Man en Snizzard. De Blue Ranger, Billy Cranston, dankt zijn naam ook aan hem. Hieronder 2 fragmenten uit Mighty Morphin' Power Rangers met Cranston zijn stemmenwerk

In de eerste paar minuten van Power Rangers zien we Jason die samen met een andere leeftijdsgenoot een koe plaatst in de kleedkamer van het concurrerende Footballteam. Leeftijdsgenoot X zegt dat de koe rustig zou moeten zijn omdat hij haar net gemolken heeft. Echter blijkt de zij een hij en dus een stier. Ik hoef je vast niet uit te leggen wat zich heeft plaatsgevonden, maar kan je wel vertellen dat de verwachtingen die ik had in een keer een stuk lager waren. Gelukkig was dit het enige moment van “American Pie” humor in de hele film.

De film is nog geeneens uit, maar maanden geleden heeft de CEO van Lionsgate, Jon Feltenheimer, al laten weten dat hij wel 6 of 7 Power Rangers films voor zich ziet. Logisch natuurlijk, als de eerste een succes blijkt zullen er meer volgen. En als dat inderdaad z is, dan ga ik ze allemaal kijken.

Al met al is Power Rangers een prima film, maar zeker een stuk leuker als je 10 bent. De opbouw is behoorlijk traag, maar de knipogen hier en daar houden de fans van vroeger scherp. En om Bryan Cranston te quoten:,, This is as different a reimagining as the ‘Batman’ television series as it became the ‘Batman’ movie series. You can’t compare those two, and nor can you compare this movie version of the ‘Power Rangers’ to that television series.”

Heb je onze Power Rangers winactie al gezien? Klik hier!

Power Rangers draait vanaf 23 maart in de bioscoop.
7