Alle Dirtees' Blog Posts>LEGO Worlds game recensie

LEGO Worlds game recensie

LEGO Worlds game recensie

Memories!

LEGO kennen we natuurlijk allemaal nog van vroeger. Wie heeft er nou niet gespeeld (of gestapt, au, au) met LEGO en huisjes, autootjes, treinen en nog veel meer zitten bouwen op zijn of haar kamer? Superslim dat LEGO maar blijft doorgaan met en steeds met nieuwe lijnen LEGO komt van hypes van deze tijd. Zelfs de weg naar de gamewereld schuwen ze niet en met succes!

Verhalen van Harry Potter, Indiana Jones en Jurassic Park mochten we met een flinke dosis humor en een dikke knipoog opnieuw ervaren via de geweldige LEGO wereld die we allemaal zo goed kennen uit onze jeugd. Inmiddels zit ik als thirty something girl gewoon weer met LEGO te bouwen in mijn huiskamer door LEGO Dimensions. En nu is het tijd om virtueel met blokjes je eigen fantasie vorm te geven in LEGO Worlds.

Let’s get started

LEGO Worlds is een bouw game en het is niet gek dat mensen al snel de vergelijking maken met Minecraft en dergelijke spellen. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn aandacht niet zo goed kon houden bij Minecraft. Het is me te vrijblijvend. Ik vind het leuk om enigszins gestuurd te worden in zo’n open wereld, zeker in het begin. LEGO Worlds bedient me hierin op mijn wenken.

Het spel begint in de ruimte in een ruimteschip, waar ik al snel wordt geraakt door een meteoriet. Ik val met een enorme snelheid naar beneden en land in de Pirate Playground. Hier leer ik de basis van LEGO Worlds. Ik vind de Discovery Tool, waarmee ik de wereld om me heen kan verkennen en voertuigen, kleding,  wezens, objecten en bouwplannen kan verzamelen. Aangezien mijn ruimteschip niet helemaal in optimale toestand verkeerd, is mijn eerste opdracht om drie Golden Bricks te vinden. Daar zal mijn ruimtevoertuig wel van opknappen.

Er leven een aantal figuren op het pirateneiland die mijn hulp nodig hebben. Ik ontmoet een dame die graag wat dieren op haar boerderij wil en aan mij om vijf kippen en drie varkens voor haar te vinden. Daar komt mijn Discoverytool goed van pas. Ik scan de dieren en kan deze kopiëren en neerzetten bij haar in de wei. Jeej! Mijn eerste Golden Brick is binnen!

Bouwen en verzamelen

Met de Discovery Tool kun je ook in één klap een compleet bouwsel plaatsen. Hiervoor zal je wel eerst bouwplannen moeten vinden. Het is sowieso geen slecht idee om tijd te besteden aan het afspeuren van de wereld om je heen. Dus keer iedere steen om die je tegen komt en houd je ogen open voor schatkisten en andere geheimen die LEGO Worlds rijk is. En niet alleen op het land is van alles te vinden en ontdekken. Vanaf het land of boot kun je de planten en koraalriffen scannen. Neem eens een duik in het water en vang vissen.  Let op dat je alles wat je vindt eerst moet vrijspelen, voordat je het kunt gebruiken. Dit vrijspelen kun je doen door het object een tweede keer te scannen, of via het menu. Het is wat je prettiger vind.

Nadat je het voor elkaar hebt om je ruimteschip te repareren, kun je reizen naar andere werelden. Daar krijg je nog veel meer tools aangeboden. Bijvoorbeeld de Paint Tool waarmee je kunt verven, of de Landscape Tool waarmee je het landschap kunt ophogen om bergen te creëren, of juist de grond kan afgraven om kuilen en gangen te maken. Iedere tool wordt geïntroduceerd met een korte instructie video over de mogelijkheden.

Reis en ontdek

Het reizen naar andere werelden op zich is niet lastig. Het daadwerkelijk instappen in je ruimteschip, heeft mij wat tijd gekost. Met de Y- toets (XBOX One) kun je je Wheel openen waar je onder andere je Tools kunt selecteren. Je moet de Y toets dan ingedrukt houden. De Y toets verschijnt ook wanneer je in je Ruimteschip staat. Het is dan de bedoeling om een deze dan kort in te drukken. Dit duurde bij mij even voor ik dat door had, omdat het leek alsof kort indrukken niks deed.

Wanneer het is gelukt om je ruimteschip te gaan besturen, wordt automatisch naar een kaart van het volledige LEGO Worlds heelal getoond en kun je kiezen war je naartoe wilt. Uiteraard zit hier ook een heel systeem achter om werelden vrij te spelen, dus het is niet zo dat je vanaf het begin alle werelden meteen kunt bezoeken. Werelden die je al bezocht hebt, kun je natuurlijk wel altijd naar terug. Heel handig wanneer je een nieuwe tool hebt gevonden en je wilt eens uitproberen of je met je nieuwe tool nieuwe geheimen kunt ontdekken.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugde

Nadat je al je tools hebt verzameld heb je feitelijk alle tutorial werelden bezocht en ben je helemaal klaar om lekker zelf aan de slag te gaan. Bouw, creëer, bedenk en realiseer wat je wilt, hoe je het wilt. Ik kan wel stellen dat alles mogelijk is in LEGO Worlds.

Een LEGO game zou geen LEGO game zijn als het niet voorzien is van het inmiddels kenmerkende hop-in, hop-out systeem. Hierdoor hoef je niet te stoppen met spelen, wanneer je vrienden langs komen. Geef ze een controller in hun handen en ga samen aan de slag. LEGO Worlds kent ook de mogelijkheid om in Online modus te spelen. Deze vraag wordt je iedere keer gevraagd wanneer je jouw opgeslagen spel opnieuw opstart.

Eindconclusie

De LEGO “look and feel” is absoluut aanwezig. De gehele wereld is opgebouwd uit LEGO samen met de game mechanismen en elementen die zo kenmerkend voor de LEGO games zijn. Een klein puntje van kritiek moet ik uiten, omdat de AI figuren in de wereld soms blijven hangen achter een pixel. Bij één van de opdrachten moet je een holbewoner uit een kuil redden. Ik koos ervoor om een gang voor hem te maken. Zelf kon ik zonder springen via de gang uit de kuil komen. De holbewoner bleef echter maar rondjes draaien en ijsberen. Nadat ik de gang vijf keer opnieuw heb gemaakt voor hem, kwam hij er gelukkig uit en kon ik door met de volgende opdracht.

Ik heb heel veel plezier gehad met het spelen LEGO Worlds. Het is een complete game met ontelbaar veel mogelijkheden en de tutorial werelden helpen je op weg om stap voor stap die mogelijkheden te leren kennen. Erg prettig, zeker voor de mensen die voor het eerst dit genre instappen.  Een meesterwerk van LEGO wat je eigenlijk zelf vorm moet geven. En dan kijk je op een gegeven moment eens naar alles wat je gemaakt hebt, en dan hoor je ineens een liedje door je hoofd heen galmen: “And I think to myself, What a wonderfull world.”

9

Uitgegeven door Warner Bros & TT Games
Nu verkrijgbaar op PS4 / Xbox One / PC / Switch