Alle Dirtees' Blog Posts>X-Men: Apocalypse filmrecensie

X-Men: Apocalypse filmrecensie

X-Men: Apocalypse filmrecensie

Trend
Wanneer er gekeken wordt naar de geschiedenis des films zijn er verschillende trends die snel, financieel en arbeidsintensief worden aangepakt door de grote filmstudio’s. Laat dit zijn mythische wezens, post-apocalyptische werelden, videospelletjes of wat dan ook voor een platform dat veel omzet genereerd. Het is duidelijk dat de grootste tendens van de huidige filmindustrie op dit moment de superhelden films zijn. De formule is ingenieus eenvoudig; je begint met een duidelijk herkenbaar karakter met een verhaallijn die vele decennia door heeft gelopen en je speelt in op een exponentieel groeiende groep bewonderaars, die maar al te graag hun hard verdiende centjes over de toonbank smijten om hun helden te zien bewegen op het grote scherm. De “fanboys” worden hierbij zo verwend met de perikelen van hun favoriete helden op zo’n hoge gradatie van content, waardoor de kwaliteit zich onder lijkt te doen aan de kwantiteit.

Einde der tijden
Dit is duidelijk terug te vinden in het verhaal van de film X-Men: Apocalypse. Het begint met een proloog waarin de oppermachtige leider van het Egyptische rijk En Sabah Nur (de eerste mutant) wordt onttroont tijdens een coup en vele jaren onder de grond in slaap wordt gehouden. Wanneer hij ontwaakt gaat hij op zoek naar zijn vier Ruiters van de Apocalyps om de mutanten terug aan de macht te krijgen op het wereldtoneel, goed- of kwaadschiks. Het is een koud kunstje om tegenstanders van de mensheid te vinden onder deze groep, omdat de wereld de mutanten meer ziet als een gevaar dan als de redders van de aarde. Hierdoor staan oude vrienden weer recht tegenover elkaar door verschillende ideologieën; waar Professor Xavier zijn studenten liever laat studeren en pacifisme ziet als de oplossing, is een laatste tegenslag voor Magneto de druppel die de emmer doet overlopen en hem na een vredig bestaan terugbrengt op het verkeerde pad. Nieuwe helden worden (weer) geïntroduceerd en meteen in het diepe gegooid, dit terwijl ze hun nieuwe krachten nog onder de knie proberen te krijgen.

Back at it again
Het jammere van dit plot is dat het nu voor de zesde keer weer achtereenvolgend wordt verteld; De X-Men vechten opnieuw tegen een dominante entiteit, die de wereld drastisch wilt veranderen, omdat zij de status quo intact willen houden. Zal het zijn dat de mensheid plaats moet maken voor een geëvolueerde versie van hunzelf ofbrengen mutanten de mensheid te veel in gevaar brengt en moeten de X-Men zichzelf tegen beter weten in aan blijven passen…..

Stampvol
X-Men: Apocalypse is in mijn optiek een slachtoffer geworden van een onomkeerbare uitbundigheid. Waar er 16 jaar geleden (de originele X-Men) nog een klein team achter het project stond - zo waarlijk voor als achter de camera – is nu de gehele film volgeladen met karakters en plotwendingen die het verhaal maar weinig verder helpen en er puur zijn om er voor te zorgen dat de kijker de glinstering in de ogen krijgt als hun favoriete held voor een korte periode het beeld in valt. De gapende plotgaten en onderontwikkelde karakters die hierdoor ontstaan kunnen tot irritatie leiden zolang ze niet worden overstroomd door spektakel.

Popcorn
Hoewel de film je op het puntje van je stoel houdt met grootse explosies, meeslepende monologen en spectaculaire CGI beelden, laat het verhaal zich te veel te wensen over. Het is een lekkere wegkijkfilm, een echte aanrader om met een paar vrienden te gaan kijken voor je fix aan geweld en humor, maar als je op zoek bent naar een wat meer intelligent verhaal dan kun je beter wat anders gaan kijken.

5.5
X-Men: Apocalypse draait vanaf 19 mei in de bioscoop